fbpx

Холестеролът е един  от онези биохимични кръвни показатели, за които почти всеки говори. Повечето хора знаят, че има „добър“ и „лош“ холестерол, но често това е всичко, което знаят за този основен градивен елемент, участващ в множество метаболитни процеси в тялото. В интервю с проф. д-р Михаела Дьол, експерт по хранителна медицина и автор, австрийското списание  “Bauchgefühl” изяснява най-важните въпроси за холестерола и дава ценни съвети за това как да контролираме нивото на холестерола си по естествен начин.

Проф. д-р Михаела Дьол*
© Photo Schmelcka

Списание Bauchgefühl: Проф. д-р Дьол, Вие се занимавате с нутриционистика  повече от 20 години и сте публикували множество статии в областта на холистичната медицина и превантивните здравни грижи.

Интензивно се занимавате и с темата за холестерола, за който се говори много и предимно негативно, въпреки че това вещество е от голямо значение за метаболизма. Бихте ли обяснили на нашите читатели какво всъщност представлява холестеролът и каква роля играе в нашето тяло?

Проф. д-р Михаела Дьол: Холестеролът по своята същност не е вреден, а е много важен. Холестеролът обикновено се счита за мазнина – но от чисто химическа гледна точка това вещество принадлежи към алкохолите поради своята структура.

Той се произвежда в тялото, предимно в черния дроб, и това самопроизводство е незаменимо, тъй като холестеролът изпълнява цял набор от важни физиологични функции. Например той е основен компонент на нашите клетъчни мембрани, които от своя страна изпълняват редица задачи, като например транспортиране на хранителни вещества от една клетка в друга или обмен на информация между клетките.

Освен това всяка секунда в тялото се обновяват около 50 милиона клетки, а холестеролът е необходим като строителен материал за тази дейност. Холестеролът също е важен за функциите на мозъка и нервната система. Освен всичко друго, той играе роля в образуването на синапсите (точките на свързване между две нервни клетки) и влияе върху метаболитните процеси в мозъка. В обобщение може да се каже следното: холестеролът осигурява добър „поток“ в мозъка.

Холестеролът е и основен предшественик на цяла серия от хормони. Тялото не може да произвежда полови хормони, без да има холестерол като прекурсор. Холестеролът също е отговорен за осигуряването на хормони на стреса като кортизол и функционира като изходно вещество за витамин D. Този „слънчев витамин“ се произвежда от собствената имунна система на тялото. Образува се в горните слоеве на кожата с помощта на UV светлина и е необходим на костите, мускулите, имунната система и др. Холестеролът също е от решаващо значение за функционирането на храносмилателната система, тъй като се превръща в жлъчни киселини в черния дроб – а те от своя страна са от съществено значение за храносмилането на мазнините. Следователно холестеролът е буквално “човекът оркестър” и много по-важен за тялото, отколкото репутацията му предполага.

Високи нива на холестерол

Списание Bauchgefühl: Въпреки че холестеролът е от толкова голямо значение за нашето тяло, почти всеки познава някой, който приема лекарства за понижаване на холестерола – било то статини или растителни препарати. Защо нивата на холестерола изглежда са извън контрол за толкова много хора? Високото ниво на холестерол винаги ли е опасно?

Проф. д-р Михаела Дьол: Преди всичко трябва да осъзнаете, че таргетните или граничните стойности на холестерола са били постоянно регулирани надолу през последните десетилетия, както по отношение на „лошия” холестерол, така и по отношение на общия холестерол. Това допринася за факта, че от гледна точка на традиционната медицина все повече хора имат повишен холестерол и им се предписват съответни лекарства.

Важно е никога да не разглеждате нивата на холестерола изолирано, а винаги във връзка с други сърдечносъдови рискови фактори.

Имате ли вече проблеми с високото кръвно налягане? С наднормено тегло ли сте? Пушите ли? Високо ли е нивото ви на хомоцистеин (бележка: ако се повиши нивото на тази аминокиселина, рискът от атеросклероза се увеличава)? Всички тези рискови фактори трябва да се разглеждат заедно, за да се реши дали е необходимо лечение за нивата на холестерола. Все по-честа комбинация от различни сърдечносъдови рискови фактори е т. нар. метаболитен синдром – около 20 % от населението е с наднормено тегло в комбинация с високо кръвно налягане, нарушен метаболизъм на захарта или повишено ниво на холестерола.

Холестерол под контрол

Списание Bauchgefühl: Отдавате голямо значение на това да помагате на пациентите си, доколкото е възможно с хранителна медицина и в книгата си „Cholesterin natürlich im Griff“ (В превод: „Холестерол под контрол, естествено“) описвате различни храни, които могат да помогнат за възстановяване на нивата на холестерола. Кои храни препоръчвате и защо смятате, че са толкова важни?

Проф. д-р Михаела Дьол: Особено ценна храна е ферментиралият червен ориз. Това изисква обяснение: ферментиралият червен ориз няма нищо общо с червените оризови зърна, които се предлагат в магазините за здравословни храни, например. По-скоро към ориза се добавят определени микроорганизми, които го ферментират.

Този процес произвежда, наред с други неща, червеното багрило и – по-важното – вещество, наречено монаколин К. Доказано е, че това вещество инхибира синтеза на холестерол в черния дроб, на същото място, където действат и статините. Това естествено вещество обаче се счита за по-добре поносимо от лекарствата за понижаване на холестерола.

Има и изключително интересни изследвания върху жизненоважни гъби: тези гъби имат положителен ефект върху метаболизма на мазнините и могат да имат лек антидиабетичен ефект, което, разбира се, е много интересно по отношение на метаболитния синдром. Наред с други се използват гъбата шийтаке (Lentinula edodes), кориолус или „пуешка опашка“ (Coriolus versicolor) и кордицепс или „китайската гъсеница-зеленчук“ (Cordyceps sinensis).

Вкусната гъба шийтаке е позната и от азиатската кухня, но много други жизненоважни гъби не са подходящи за консумация по този начин, така че могат да се приемат само под формата на прах или капсули. В натуропатичната практика обаче обикновено не се разчита на една гъба или нейните активни съставки, а по-скоро се използват няколко допълващи се медицински механизма, които като цяло представляват предимство за пациента.

Bauchgefühl: От дълго време артишокът е определян също като храна за черния дроб, а  и е известно, че растенията с горчив вкус насърчават храносмилането. Какво точно прави тези растения толкова специални?

Проф. д-р Михаела Дьол: Още древните гърци и римляни са използвали артишок за храносмилателни проблеми. Съдържа някои вторични растителни вещества, които са полезни за храносмилането на мазнините. По-конкретно, той помага на черния дроб да преобразува холестерола в жлъчни киселини. Това води до понижаване на “лошия” LDL холестерол и общия холестерол. Обикновено се казва, че растението има регенериращ черния дроб ефект. Храните, съдържащи горчиви вещества и следователно с горчив вкус, са основно полезни за храносмилането на мазнините. Те включват горчиви марули като цикория, рукола или радикио.

Ефект на коензим Q10

Списание Bauchgefühl: Ако употребата на статини за намаляване на холестерола не може да бъде избегната в случай на силно повишени нива на холестерола, често се препоръчва допълнително да се приема коензим Q10. Защо?

Проф. д-р Михаела Дьол: Коензим Q10 е витаминоподобно вещество, което е незаменимо за производството на енергия в клетките. Казано по-просто, коензим Q10 функционира като гориво за електроцентралите в нашите клетки.

Органите, които се нуждаят от енергия, като мозъка и сърцето, или мускулите като цяло, се нуждаят от особено много коензим Q10.

Употребата на статини може да причини проблем със собственото производство на коензим Q10 от организма – и холестеролът, и коензим Q10 се произвеждат в тялото от общ прекурсор (мевалонова киселина). Статините пречат на този метаболитен процес и блокират образуването на холестерол – но в същото време и производството на коензим Q10.

Това може да доведе до дефицит на коензим Q10 в кръвта, както и в мускулната тъкан, което от своя страна обяснява някои от честите странични ефекти на статините: повишена мускулна болка или слабост, лоша концентрация, депресивни настроения, умора и апатия. Следователно статините трябва да се използват само след много ясно изясняване на профила полза/риск.

Списание Вauchgefühl: Чревната флора е друг начин за повлияване на нивата на холестерола. Как си обяснявате връзката между чревната флора и нивата на холестерола – и как гарантирате, че чревните бактерии правят нещо положително за нашето здраве?

Проф. д-р Михаела Дьол: Отдавна е известно, че чревната флора играе основна роля в един от най-големите рискови фактори за сърдечно-съдови заболявания, а именно затлъстяването. Така наречените „угояващи “ бактерии гарантират, че дори диетичните фибри, които обикновено преминават през червата в цяла форма, се разграждат и използват.

Това допринася значително за увеличаване на телесното тегло поради лошо колонизирано черво, което може да бъде до един – два килограма годишно. Въпреки това, чрез целенасочено хранене и специфични диетични фибри, чревните бактерии могат да бъдат програмирани да бъдат „отслабващи“ отново.

Проучванията показват също, че пробиотиците със специално подбрана комбинация от бактерии могат да имат благоприятен ефект върху различни сърдечно-съдови параметри, което е особено важно за пациенти с множество рискови фактори.

Например нивата на кръвната захар се подобряват значително след определен период на употреба – за разлика от прилагането на плацебо. По същия начин стойностите на липидите в кръвта могат да бъдат изместени в посока на „добрия“ HDL холестерол.

Други стойности, като триглицериди, коремни измервания и тегло, също могат да бъдат повлияни положително. Така можете да видите колко важни са нашите чревни бактерии. В същото време тези открития показват, че можете да противодействате на такива заболявания предварително и да намалите риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания, като се уверите, че имате „благоприятна за червата“ диета, която е благосклонна към чревната ви флора.

Здравословна диета

Списание Вauchgefühl: Имате ли някакви конкретни съвети за подходяща за червата диета? Кои храни препоръчвате за добро „чувство в корема“ и защо?

Проф. д-р Михаела Дьол: Има някои зеленчуци, които са богати на инулин. Това е чудесна храна за „добрите“ чревни бактерии, които използват тези диетични фибри и следователно могат да растат и да се размножават добре. По-специално черният корен, земната ябълка, аспержите, цикорията, руколата и артишокът са отлични източници на инулин. В допълнение, пектините също са подходящи като хранително вещество за „добрите“ бактерии. Намираме ги в различни видове плодове, например в ябълките (ябълков пектин), и особено в кората.

Като заключение бих искала да заявя, че определени храни, и растителни извлеци, както и пробиотичните бактерии имат огромен потенциал. Във всеки случай е препоръчително да говорите с Вашия лекар относно използването на натурални вещества, за да контролирате нивата на холестерола си по естествен начин.

This image has an empty alt attribute; its file name is omni-hetox-buy-1.jpg

Списание Вauchgefühl: Благодаря ви много за това интересно интервю и за това, че ни дадохте ценен поглед върху нутиционистиката.

*Проф. д-р Михаела Дьол има диплома по биология, докторантура по фармация и е професор в TU Braunschweig в катедрата по хранителна химия. Нутриционистиката  и превантивното здравеопазване са сред основните й области на интерес от повече от 20 години.

Разберете повече за това как специално подбраните щамове добри бактерии в Омни-Биотик Хетокс Лайт могат да помогнат на метаболизма и функцията на черния дроб ТУК


Холестеролът е извън контрол

Leave a Reply

Your email address will not be published.