1. Намалете нивата на стрес;

Хроничните високи нива на стрес са трудни за цялото ви тяло, включително и за червата ви. Някои от начините за намаляване на стреса могат да включват разходка, масаж, прекарване на време с приятели или семейство, дифузия на етерични масла, намаляване на приема на кофеин, смях, повечко спорт или грижа за домашен любимец.

(Ето няколко полезни съвета как да избегнете хроничния стрес и неприятните последствия от него)

2. Поспивайте достатъчно;

Недостатъчността или нарушеното качество на съня може да имат сериозно влияние върху здравето на червата ви, което от своя страна може да допринесе за повече проблеми със съня. Опитайте се да дадете приоритет на поне 6–8 часа непрекъснат сън на нощ. Вашият лекар може да бъде в състояние да ви помогне, ако имате проблеми със съня.  (интересува те повече информация за съня? Всъщност и това може да има връзка с чревния микробиом, виж повече тук) – линк към друга статия.

3. Яжте бавно;

Дъвченето на храната старателно и яденето на храната по-бавно може да помогне за насърчаване на пълно храносмилане и усвояване на хранителни вещества. Това може да ви помогне да намалите храносмилателния дискомфорт и да поддържате здрави черва.

4. Останете хидратирани;

Пиенето на много вода е доказано, че има благоприятен ефект върху чревната лигавица, както и върху баланса на добрите бактерии в червата. Да останеш хидратиран е прост начин за насърчаване на здрави черва.

Изберете най-добрата пробиотична комбинация за всяка ваша ситуация.

5. Вземете пребиотик или пробиотик

Добавянето на пребиотик или пробиотик към вашата диета може да бъде чудесен начин да подобрите здравето на червата си. Пребиотиците осигуряват “храна”, предназначена да насърчава растежа на полезни бактерии в червата, докато пробиотиците са живи добри бактерии. Хората с бактериален растеж, като SIBO (бактериален свръхрастеж на тънките черва), не трябва да приемат пробиотици. Не всички пробиотични добавки са висококачествени или действително ще осигурят полза. Най-добре е да се консултирате с вашия лекар, когато избирате пробиотична или пребиотична добавка, за да си осигурите най-добрата полза за вашето здраве.

6. Проверете за хранителни непоносимости

Ако имате симптоми като спазми, подуване на корема, коремна болка, диария, обриви, гадене, умора и рефлукс, може да страдате от хранителна непоносимост. Можете да опитате да елиминирате често срещаните храни, за да видите дали вашите симптоми се подобряват. Ако успеете да идентифицирате храна или храни, които допринасят за вашите симптоми, може да видите положителна промяна в храносмилателното си здраве, като промените хранителните си навици.

7. Променете диетата си

Намаляването на количеството преработени храни с високо съдържание на захар и мазнини, които ядете, може да допринесе за по-добро здраве на червата. Освен това, яденето на повече натурални и растителни храни, както и растителните протеини могат да повлияят положително на червата ви. Доказано е, че диета с високо съдържание на фибри допринася изключително за здравословния микробиом в червата.


За да обогатите знанията и грижата за чревната флора, можете да се възползвате от нашия специален гайд, който можете да изтеглите тук:

7 неща, които можете да направите, за да поддържате здрава чревна флора

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *